Att ha ett eget företag kan vara en extremt rolig utmaning och väldigt givande. Det är dock inte lika roligt när man känner att man står och stampar och inte hittar vägar för att ta sig vidare och utvecklas. Ibland vet man helt enkelt inte vad man ska göra för att ta nästa steg, eller för att hitta nya kunder och knyta nya kontakter. I den här artikeln lyfter vi exempel på hur konferenser kan vara ett fantastiskt sätt att boosta sitt företag och få det att lyfta till nästa nivå.
Öka försäljning genom kontakter
Har man ett företag i Stockholm och vill öka sin kommande försäljning Stockholm antingen av bostäder eller av annat som företaget tillhandahåller kan konferenser vara ett fantastiskt alternativ. Genom att knyta nya kontakter kommer man att kunna dra till sig nya kunder och på så sätt öka sin kommande försäljning i Stockholm på lång sikt. Kontakter är a och o inom företagsvärlden och konferenser är den perfekta platsen att skapa dessa. Att veta hur man ska göra för att ta kontakt med någon som man känner att man gärna skulle vilja samarbeta med på ett eller annat sätt kan vara svårt. Man måste självklart ta för sig samtidigt som man inte vill inkräkta på någon annans integritet eller framstå som alltför framfusig. Ett tips är att inte gå helt rakt på sak utan att försöka hitta något annat att prata om först till exempel ett gemensamt intresse, eller något annat man kan relatera till. En sak som båda personerna alltid kan relatera till är saker som händer på konferensen och om man till exempel har varit på samma seminarium kan en diskussion kring detta vara ett väldigt bra sätt att öppna ett samtal. Att inte låta samtalet stanna på konferensen utan att bjuda in för vidare diskussion i framtiden, gärna med konkreta planer och möten är också bra tips.
Fler tips
En annan viktig del i att kunna knyta kontakter på konferenser är att ge en bild av sig själv och sitt företag som proffsigt. Precis som kunder kommer dina eventuella samarbetspartners att kolla upp ditt företag och saker som en professionell hemsida kan hjälpa. Att du själv ser till att göra ett professionellt intryck med till exempel rätt kläder för tillfället är också viktigt. Även saker som kroppsspråk och hur man uttrycker sig är saker som spelar in och om man vet att man till exempel har svagheter i sitt språk kan detta vara delar man behöver jobba på. Att inte komma som ensam representant från sitt företag på konferensen, utan ha med sig någon mer kommer också att bygga större trovärdighet. Två personer som argumenterar för samma sak ger mer tyngd än om man står ensam och hävdar något.