Man läser ofta om företag som anordnar konferenser och det finns flera hotell som erbjuder detta som en extratjänst. Men innan man bokar in en konferens är det smart att först stanna upp och fråga sig varför det är en bra idé. Först och främst är det en möjlighet att träffas utanför kontoret eller jobbmiljön och lära känna varandra på ett annat sätt. Det är ett enkelt sätt att stärka sammanhållningen på arbetsplatsen. Syftet är alltså att stärka gruppen som helhet. Det brukar även ingå en eller flera föreläsningar under en konferens. Alltså kan man sammanfatta det med team-building och utbildning.
En chans att utveckla företaget
När du anordnar en konferens får du en möjlighet att utveckla företaget. Du kan hålla i intressanta föreläsningar och få reda på vad dina anställda tycker om saker och ting. Förhoppningsvis kommer alla ifrån mötet inspirerade för fortsättningen. Det är också en chans för anställda som normalt inte har så mycket kontakt med varandra att knyta an på ett nytt sätt.
Ha en tydlig bild av syftet med konferensen
Innan du och resten av deltagarna beger er iväg på konferensen kan det vara bra att ha en tydlig bild över syftet. Om alla har tydliga mål att gå efter blir det lättare att engagera sig. Fundera också på vad du vill ha för aktiviteter runt omkring. Ska det främst vara avkoppling eller kanske någon rolig aktivitet? Med det i åtanke kan du enklare välja det hotell som ni ska bo på.